عید سعید فطر بر تمامی مسلمان جهان مبارک باد.

چرا باید بعد از ورزش کشش را برای کف پا انجام دهیم؟

چرا باید بعد از ورزش کشش را برای کف پا انجام دهیم؟


پاهای‌شما اساس تمام بدن‌تان هستند. بنابراین وقتی احساس خوبی در پاهای‌تان نداشته باشید، همه قسمت‌های بدن‌تان رنج می‌برند: عضلات ساق پا، زانوها، لگن و حتی کمر و شانه‌ها هم می‌توانند تحت تأثیر باشند. تمام روز هم راه رفتن پاها را زیاد خسته و فرسوده می‌کند، مخصوصاً اگر کفش‌ها‌ی‌تان هم چندان مناسب و راحت نباشند یا حین ورزش و تمرین ضربه‌های مکرر و سنگین به آن‌ها وارد کنید.

کشیدن کف پاها، درست همان‌طوری که سایر قسمت‌های بدن را می‌کشید، ضروری است. قوی‌ترین و بهترین کشش و تسکینی که هرکسی می‌تواند انجام دهد، مربوط به کف پاهاست. در کف پا، ۱۸ ماهیچه و تاندون به همراه بافت پیوندی که در تمام کف پا به ‌طور ضربدری قرارگرفته‌اند وجود دارد.

وقتی این بندها زیاد فشرده و منقبض می‌شوند، می‌توانند کف پا را دردناک کنند. بسیاری از کفش‌ها پنجه‌های باریک، تنگ یا تیز دارند که می‌توانند باعث گرفتگی انگشتان شما شوند. حتی لا انگشتی‌ هم می‌تواند انگشت‌ها را محدود کنند چون هنگام راه رفتن آن‌ها را فشرده و مچاله می‌کنید تا چسبیده به صندل نگه دارید. بنشینید و یک توپ گلف فریز شده را زیر کف پای‌تان بگذارید و آن را بچرخانید از پاشنه تا انگشت، از طرفی به طرف دیگر، تاجایی فشار وارد کنید که پاشنه‌های‌تان احساس راحتی کنند.

چرا باید بعد از ورزش کشش را برای کف پا انجام دهیم؟

عضله ساق پا را فراموش نکنید

آزاد کردن و آرام سازی بخش پایینی ماهیچه ساق پا هم مهم است. مخصوصاً اگر اغلب کفش پاشنه بلند می‌پوشید که موجب کوتاه شدن ماهیچه ساق پا می‌شود و می‌تواند منجر به درد جدی و گرفتگی عضله هم گردد. یکی از اشتباهات رایج در این مورد، رها کردن قوس کف پا هنگام کشیدن عضله ساق پاست.

این کار موجب فشار و تنش شده و مشکلات پا را وخیم تر می‌کند، مانند فاشئیت پلانتار. فاشئیت پلانتار بیماری بسیار شایعی است بطوری که حدس زده می شود حدود ۱۰ درصد از افراد به نوعی در طول زندگی خود درگیر این بیماری می شوند. این بیماری بر اثر التهاب فاشیای پلانتار بوجود می‌آید.

برای جلوگیری از این حالت توصیه می‌شود، هنگام کشیدن طبیعی و مستقیم عضله ساق پا، کف پا را به سمت بالا بکشید، فشار بیشتری روی سه انگشت بیرونی وارد کرده و انگشت شست و سبابه ( کنار شست) را تا جایی که می‌توانید به سمت بالا بکشید. سپس به جلو متمایل شده و تمام وزن‌تان را به سمت جلو بیاندازید و این وضعیت را روی هر پا تا ۱۵ ثانیه حفظ کنید.

سعی کنید هر روز صبح بعد از بیدارشدن، عضله ساق پای‌تان را به این ترتیب بکشید. انگشت‌های پا در طول شب به طرف پایین متمایلند، مخصوصاً اگر روی شکم بخوابید که این‌مدل خوابیدن هم می‌تواند، عضله ساق پا را سفت کند. از تکنیک توپ گلف هم هر شب پیش از خواب کمک بگیرید، یا هر زمانی که کف پاهای‌تان درد می‌کند. سایر قسمت‌های بدن از شما ممنون خواهند شد! اگر هم توپ گلف نبود، بطری آب معدنی هم گزینه خوبی هست.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com